EVCİL HAYVANDAN KORONA (CORONA ) VİRÜS BULAŞIR MI ?

evcil hayvan korona virüs

İlk planda şunu açıklığa kavuşturmamız gerekiyor.Hayvanların bir çoğunda 500 den fazla Korona virüs formu bulunmaktadır. Aslında konunun özü şudur.Aralık 2019 da başlayıp tüm dünyayı etkisi altında alan bu virüs Zoonoz bir hastalık mı ? Zoonoz hastalık kısaca insandan hayvana veya hayvandan insana bulaşabilen hastalık demektir.

KORONA VİRÜS VE HAYVANLAR evcil hayvan korona virüs

Korona virüs 50 sene öncesine kadar çok da yaygın bilinmemekle beraber hayvanlarda etkili olduğu ortaya çıktı.Bu araştırmalar sonucunda çeşitli korona virüs formlarının hayvanları etkilediği tespit edildi.Memeliler ve kuşlarda üst solunum ve mide-bağırsak sistemini etkilemektedir.Daha sonraki dönemlerde evcil hayvanlar ve çiftlik hayvanlarını etkileyen korona virüs çeşitleri bulundu.Bu virüs formları zaman zaman tarım endüstrisini tehdit eder hale geldi.Örneğin tavuklarda ve sığırlarda etkili olan korona virüs çeşidi bağırsak problemleri ve ishale yol açmaktadır.

EVCİL HAYVANLARDA KORONA VİRÜS evcil hayvan korona virüs

Kedi korona virüsünün iki farklı çeşidi vardır.Bir tanesi Feline coronavirus, kısaca FCoV adıyla bilinir.Ancak bu virüs çeşidi çok tehlikeli değildir ve çok etkilemez kedileri.Bu virüs çeşidinin mutasyona yani değişime uğramış farklı bir versiyonu bulunmaktadır. Feline infectious peritonitis, kısaca FIP adıyla bilinen bu farklı korona virüs çeşidinin kedilerde ölümcül etkileri olduğu görülmüştür.Kedilerde solunum yolunu ve mide-bağırsak sistemini etkileyerek ölümcül sonuçlar ortaya çıkarır.

Köpekler de ise korona virüs aynı kedilerde olduğu gibi iki çeşittir.Köpeklerde özellikle solunum yolunu etkileyen bu virüsler daha tehlikeli ve ölümcül olmaktadır.

SONUÇ

Korona virüs çeşitlerinin bazıları insanları etkileyebilmektedir.Bir çok formu bir çok hayvanda çeşitli şekillerde ortaya çıkmıştır.Genelde hayvanlarda mide-bağırsak sistemini etkileyen virüs ,insanlarda üst solunum yolunu etkilemektedir.Zaten evcil hayvan beslenen evlerde rutin temizlik işlemleri yapılmalıdır.Patilerin kirlendikçe sabunlu bez ile temizlenmesi ve kendi kişisel hijyenimize dikkat etmek önemlidir. Sık sık ellerimizi yıkamak ve ev yaşamında genel hijyen kurallarına uymak yeterlidir.Yapılan araştırmalar sonucunda günümüzde herhangi bir evcil hayvandan insana bulaşmış bir korona virüs vakası bulunmamaktadır.Kedi ve köpek yaygın olarak beslenen evcil hayvanlardandır.Kedi ve köpekden korona virüs bulaşmaz ve insanı etkilemez.Köpekler için korona virüs aşısı kullanılmaktadır ama kedilere uygulanan herhangi bir aşı henüz mevcut değildir.

ANTALYA VETERİNER KLİNİKLERİ

EVCİL HAYVANDAN KORONA (CORONA ) VİRÜS BULAŞIR MI ?” için bir yorum